mandag 5. april 2010

Brukertesting


En liten gjennomgang av leksjonene vi har fått fra nyttår, viser at jeg må lese bedre på design-leksjonen. Men noe av det som står der, lærte jeg en del om da jeg tok det som da het IKT i læring 1.
Den gangen skulle vi produsere et læremiddel ved hjelpe av MultiMediaLab. Underveis i prosessen skulle læremiddelet brukertestes. Det var gøy! Jeg tok med meg oppgaven på påskeferie, og fikk ungene på nabohytta til å teste nettstedet. Til å begynne med hadde jeg vel tvil om hvorvidt jeg kunne få noe ut av det, men den tvilen forsvant raskt. Ungene tok oppgaven veldig alvorlig, og jeg fikk flere gode innspill fra dem.
I læremiddelet hadde jeg blant annet lagt inn interaktive bøker med historier i. Man skulle bla fra side til side og lese og se på bilder. Da ungene begynte på en bok, oppdaget jeg at de med en gang lurte på hvor lyden var. De tok det som en selvfølge at det var lyd til teksten i en slik bok. Jeg fikk ganske mye mer arbeid etter denne brukertestingen, men læremiddelet ble mye bedre på grunn av den.
I morgen blir eksamensoppgaven utlevert, og jeg er spent på hva den innebærer. Er det et læremiddel som skal produseres? Jeg liker det og håper på det!

1 kommentar:

  1. Jeg husker også godt dette fra IKT 1. Når eksamensproduktet skulle lages måtte den både eksperttestes og brukertestes. Ekspertene var vi på gruppa som ut i fra visse grunnleggende regler skulle teste hverandres produkter underveis i produksjonen. Dette for å gi hverandre innspill til endringer/forbedringer. Vi måtte også gjennomføre en brukertest på målgruååe til produktet. Og mine erfaringer var til dels like dine. Det var elementer som ikke hadde forutsett på forhånd som måtte forandres. Det var viktig å følge testers øyebevegelser, kroppsspråk og kommentarer. Egentlig var det gøy. Det beviser hvor viktig det er å se utenfor sin egen "boble". Der vi vet så altfor godt hva vi vil si, men det er ikke riktig sikkert vi har klart å formidle det vi egentlig ønsker og tror vi har fått fram.

    SvarSlett