Vi har nettopp levert gruppeoppgaven med vår første podcast. Prosessen var artig og lærerik. Resultatet ble ikke strålende,teknisk sett, men noen ganger får må man senke ambisjonsnivået for å komme i mål. (Hvis lærere kunne godta det gode i stedet for det aller beste litt oftere, ble de kanskje ikke så slitne...?)
I løpet av idemyldringen på skype, ble vi enige om å lage et hørespill. Scenen var rektors kontor, og aktørene var rektor og to lærere som ikke kunne bli enige om hvorvidt det var riktig å ta i bruk sosiale medier i undervisningen på 5. trinn.
Vi gjorde opptaket over skype som et "stunt". Vi ville at det skulle høres mest mulig naturlig ut. Da råopptaket var gjort, fordelte vi oppgavene slik: En jobbet videre med å forbedre lyden i opptaket, en skulle skrive en intro til hørespillet og sette seg mer inn i bruken av Dropbox, og en skulle skrive utkast til PDF-notatet som hørte med til oppgaven.
Vi fikk det til! Gabcast var ikke det mest intuitive programmet vi har tilegnet oss, men med litt plunder og en smule tålmodighet kom vi i mål.
I løpet av arbeidet, fikk vi et nytt gruppemedlem som kastet seg ut i vårt påbegynte arbeid med imponerende entusiasme og velvilje. Vi var stolte og fornøyde med oss selv da vi kunne trykke på lagre-knappen og utstøte en fanfare for nok en levert arbeidskrav-oppgave.
Viser innlegg med etiketten podcast. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten podcast. Vis alle innlegg
onsdag 17. februar 2010
lørdag 30. januar 2010
Pamela og jeg
Endelig var det tid for å lære noe nytt på den praktiske fronten i studiet.
Jeg har stiftet bekjentskap med Pamela, nærmere bestemt Pamela Call Recorder i Skype. Det ble et hyggelig bekjentskap. Hun gjør det nemlig mulig å ta opptak av en samtale, og dermed kunne vi tre studentene på gruppa mi lage en lydfil sammen selv om vi sitter i hver vår by.
Så fikk jeg vite om www.dropbox.com, som gjør det mulig å lagre og dele filer med andre, ikke bare tekstfiler, men også lyd og videofiler. Dermed var grunnlaget lagt for å sette i gang med arbeidskravoppgaven, nemlig å lage en podcast.
Vi holder på med gruppeoppgaven nå, men vi hadde også en øvingsoppgave vi skulle i mål med. Derfor tok vi hvert vårt opptak av idémyldringen til arbeidskravoppgaven. Opptaket mitt hentet jeg inn i lydprogrammet Audacity hvor jeg også har lagt inn en "jingle". Jingelen er laget ut fra en sang jeg har vært med på å gi ut på CD, og det var derfor enkelt å innhente tillatelse til å bruke den.
Kvaliteten på lydfila er ikke mye å skryte av, men det skal jeg heller ikke gjøre. Den var jo bare ment som en øvelse. Her er lenken til idemyldringen vår:
http://dl.dropbox.com/u/4357789/idemyldring.mp3
Jeg har stiftet bekjentskap med Pamela, nærmere bestemt Pamela Call Recorder i Skype. Det ble et hyggelig bekjentskap. Hun gjør det nemlig mulig å ta opptak av en samtale, og dermed kunne vi tre studentene på gruppa mi lage en lydfil sammen selv om vi sitter i hver vår by.
Så fikk jeg vite om www.dropbox.com, som gjør det mulig å lagre og dele filer med andre, ikke bare tekstfiler, men også lyd og videofiler. Dermed var grunnlaget lagt for å sette i gang med arbeidskravoppgaven, nemlig å lage en podcast.
Vi holder på med gruppeoppgaven nå, men vi hadde også en øvingsoppgave vi skulle i mål med. Derfor tok vi hvert vårt opptak av idémyldringen til arbeidskravoppgaven. Opptaket mitt hentet jeg inn i lydprogrammet Audacity hvor jeg også har lagt inn en "jingle". Jingelen er laget ut fra en sang jeg har vært med på å gi ut på CD, og det var derfor enkelt å innhente tillatelse til å bruke den.
Kvaliteten på lydfila er ikke mye å skryte av, men det skal jeg heller ikke gjøre. Den var jo bare ment som en øvelse. Her er lenken til idemyldringen vår:
http://dl.dropbox.com/u/4357789/idemyldring.mp3
Abonner på:
Innlegg (Atom)
