tirsdag 30. mars 2010

Nå også regissør!!!

Den siste oppgaven før påske var krevende, men veldig morsom - å lage en liten film som forteller en historie. Dette var en oppgave som egentlig ikke passer spesielt godt til nettstudenter, det må jeg få lov å si. Men vi har samarbeidet så tett det lot seg gjøre ved hjelp av skype, google-dokument, drop-box, telefon og mail. Vi har samarbeidet om idéutvikling, manus, storyboard, dokumentasjon, lydeffekter m.m. Her er filmen:








onsdag 10. mars 2010

Storyboard


Ja, dette kan bli interessant...?! Her er et forsøk på storyboard fra en som er ganske flink med ord, men fullstendig håpløs når det kommer til det visuelle. Sukk!

fredag 5. mars 2010

Gruppe 1 sin evaluering av avis-prosjektet


Gruppe 1 sin vurdering av sitt nettavisprosjekt "I tiden"


Hva synes vi om helhetsinntrykket?
I skrivende stund er vi ikke helt fornøyde med helhetsinntrykket. Dette skyldes at verktøyet i PedIT antakelig ikke fungerer slik det skal, og vi får derfor ikke endret fonter og størrelser slik vi ønsker. Vi har imidlertid bedt om hjelp fra PedITsupport og regner med at alt vil se pent ut innen leveringsfrist.
Vi ser at artiklene våre kanskje bærer litt lite preg av å være nettavis-artikler, spesielt feature-artiklene våre som blir i lengste laget. Men vi tror likevel, med tanke på målgruppen vår, at artiklene vil tjene hensikten.
Vi synes vi har fått en god rød tråd gjennom artiklene, og at det er viktige saker vi har fått fram.

Hvordan fungerte arbeidsprosessen?
Vi er svært fornøyd med samarbeidsklimaet på gruppa, og fikk gjort veldig mye allerede på det første skypemøtet. På idémyldringsstadiet var det SKYPE som ble vår største utfordring. Ikke alle på gruppa fikk god nok lyd, så vi måtte bruke telefon i tillegg.

Vi måtte gjøre noen justeringer underveis i forhold til planene, men i det store og hele ble det slik vi planla. Skriveprosessen og tilbakemeldingene på hverandres arbeid gikk veldig smidig fordi alle var fleksible og satte produktet foran seg selv.

Var noen av sakene en utfordring å lage i forhold til Vær-Varsom-plakaten?

Et av intervjuobjtektene ble det nødvendig å holde anonym. Det hun hadde å fortelle, var av en slik karakter at det ville bryte med vær-varsom-plakaten å navngi henne, for eksempel punkt 3.1. Det ville gå ut over hennes datter, og hun ønsket selvfølgelig ikke dette selv heller.

Hva har vi lært av nettavis-prosjektet?

En del praktiske detaljer har vi fått med oss, f.eks. om hva som egner seg av fonter på nettsider. Vi har lært litt om sjangre og hvordan nettavisen skiller fra papiravisen, og vi fikk også repetert litt om å drive prosjektarbeid.

Heidi Albertsen
Ingebjørg Mikaelsen Lyster
Magnus Myran Rosnes
Bjørn Inge Skauen

onsdag 17. februar 2010

Dropbox - en positiv nyhet

Dropbox er kanskje ikke noe nytt, men det var det for meg. En virkelig god nyhet! Jeg har allerede brukt www.dropbox.com både til jobb og fritidssysler i tillegg til studiet. Noe så praktisk! Ikke bare kan man lagre alt mulig der, men man kan også få en nettadresse til videoen, bildene eller tekstene sine. Dermed kan jeg legge lenker inn i oppgaver til elevene mine, men jeg kan også vise faren min en video jeg har laget uten å sende en veldig tung mail. SUPERT!

Podcast med hørespill

Vi har nettopp levert gruppeoppgaven med vår første podcast. Prosessen var artig og lærerik. Resultatet ble ikke strålende,teknisk sett, men noen ganger får må man senke ambisjonsnivået for å komme i mål. (Hvis lærere kunne godta det gode i stedet for det aller beste litt oftere, ble de kanskje ikke så slitne...?)

I løpet av idemyldringen på skype, ble vi enige om å lage et hørespill. Scenen var rektors kontor, og aktørene var rektor og to lærere som ikke kunne bli enige om hvorvidt det var riktig å ta i bruk sosiale medier i undervisningen på 5. trinn.

Vi gjorde opptaket over skype som et "stunt". Vi ville at det skulle høres mest mulig naturlig ut. Da råopptaket var gjort, fordelte vi oppgavene slik: En jobbet videre med å forbedre lyden i opptaket, en skulle skrive en intro til hørespillet og sette seg mer inn i bruken av Dropbox, og en skulle skrive utkast til PDF-notatet som hørte med til oppgaven.

Vi fikk det til! Gabcast var ikke det mest intuitive programmet vi har tilegnet oss, men med litt plunder og en smule tålmodighet kom vi i mål.

I løpet av arbeidet, fikk vi et nytt gruppemedlem som kastet seg ut i vårt påbegynte arbeid med imponerende entusiasme og velvilje. Vi var stolte og fornøyde med oss selv da vi kunne trykke på lagre-knappen og utstøte en fanfare for nok en levert arbeidskrav-oppgave.

lørdag 30. januar 2010

Pamela og jeg

Endelig var det tid for å lære noe nytt på den praktiske fronten i studiet.
Jeg har stiftet bekjentskap med Pamela, nærmere bestemt Pamela Call Recorder i Skype. Det ble et hyggelig bekjentskap. Hun gjør det nemlig mulig å ta opptak av en samtale, og dermed kunne vi tre studentene på gruppa mi lage en lydfil sammen selv om vi sitter i hver vår by.

Så fikk jeg vite om www.dropbox.com, som gjør det mulig å lagre og dele filer med andre, ikke bare tekstfiler, men også lyd og videofiler. Dermed var grunnlaget lagt for å sette i gang med arbeidskravoppgaven, nemlig å lage en podcast.

Vi holder på med gruppeoppgaven nå, men vi hadde også en øvingsoppgave vi skulle i mål med. Derfor tok vi hvert vårt opptak av idémyldringen til arbeidskravoppgaven. Opptaket mitt hentet jeg inn i lydprogrammet Audacity hvor jeg også har lagt inn en "jingle". Jingelen er laget ut fra en sang jeg har vært med på å gi ut på CD, og det var derfor enkelt å innhente tillatelse til å bruke den.

Kvaliteten på lydfila er ikke mye å skryte av, men det skal jeg heller ikke gjøre. Den var jo bare ment som en øvelse. Her er lenken til idemyldringen vår:

http://dl.dropbox.com/u/4357789/idemyldring.mp3