fredag 9. oktober 2009

Interaktivitet i verdens største klasserom

Som svar på denne øvingsoppgaven, benytter jeg anledningen til å fortelle litt om den spesielle skolen jeg underviser ved, Globalskolen. (www.globalskolen.no) "Verdens største klasserom" ynder vi å kalle oss. Globalskolen er en nettskole som gir kompletterende undervisning i norsk, RLE og samfunnsfag fra første til tiende årstrinn. Vi har også tilbud innen grunnleggende norsk (norsk som andrespråk). Skolen har over 1000 elever i 90 forskjellige land. Elevene går på lokale eller internasjonale skoler der de bor, men har så mye norsk, samfunnsfag og RLE gjennom Globalskolen at de lett skal kunne komme tilbake til norsk skole etter endt utenlandsopphold.
Selv underviser jeg i grunnleggende norsk (tidligere norsk som andrespråk). Elevene har gjerne en norsk forelder og en forelder fra det landet de er bosatt i. For mange er det nesten som en lek å få lære norsk på denne måten, fordi det er så annerledes enn den skolehverdagen de møter til daglig. De får oppleve en annen læringskultur og et annet elev/lærer- forhold enn de er vant til, og vi får mange tilbakemeldinger om at de setter pris på nettopp det. Ikke minst reagerer de positivt på norske læreres ryggmargsrefleks som sier «ros før retting». Mange har svært lite IKT i sin ordinære skole, men de utvikler gode ferdigheter gjennom Globalskolens tilbud.
Hver uke legger jeg ut en ny ukeplan med ukas mål i skolens LMS, som er PedIT. Jeg legger gjerne til en liten videosnutt med meg selv som forteller noe, viser dem forskjellige ting eller forklarer noe faglig. Når ukeplanen er lest, klikker elevene seg videre til det interaktive lærestoffet som jeg har produsert ved hjelp av programmer som MultiMediaLab, Swishmax, Photostory og Adobe Captivate. Her kan du se et eksempel på dette. De jobber seg gjennom sidene som består av litt lesing, litt lytting, noen quiz, og andre slags interaktive oppgaver. På disse sidene finner de også lenker til for eksempel nett-TV, youtube og til pedagogiske programmer fra forlagene. Når dette er gjort, går de tilbake til ukeplanen og finner innleveringsoppgaven som er laget i PedIT. Den kan bestå av litt avkryssing, litt utfylling og produksjon av egne tekster. Annen hver uke har de i tillegg lydlevering hvor de leser høyt for lærer. Noen ganger skal elevene søke etter stoff på norske internettsider, og andre ganger skal de laste opp noe de har laget på egen maskin. Oppgavene er laget slik at jeg kan måle i hvilken grad elevene nådde målene som sto på ukeplanen.
Hvis elevene har behov for det, kan de eller foreldrene ta direkte kontakt på Skype eller MSN for å få hjelp fra læreren. Når oppgavene er sendt til lærer, får de i løpet av få dager svar med vurdering av besvarelsen sin.
Etter ha arbeidet i Globalskolen et par år, ser jeg hvilke store muligheter som ligger gjemt i denne arbeidsformen – også for for lærere og elever i ordinær skole. Ikke minst tenker jeg med begeistring på hvordan dette kan nyttes til å nærme oss målet om tilpasset undervisning. Tenk deg en sjenert elev som ikke får snakket mye engelsk i klasserommet. Læreren kan lese inn ukas leselekse og legge den ut på LMS. Eleven kan sitte og lytte til læreren hjemme og lese leksa si inn i ro og fred. For å lette på arbeidsbyrden kan læreren innimellom lage selvrettende oppgaver på LMS. Lærer kan ta imot tekster fra elevene på LMS. Tekstene er lette å lese, og for eleven er det lett å rette egne feil. Elevene kan lage sammensatte tekster på datamaskinen og laste opp i LMS. Muligheten er så mange! Min erfaring fra ordinær barneskoler er at denne arbeidsmåten får spesielt guttene til å produsere mer tekst enn de gjør når de må skrive for hånd.

De fleste skoler har i dag et LMS, og hver enkelt lærer gjør smart i å lære seg alle mulighetene som finnes i dette. Til å begynne med vil det oppleves som en ekstra belastning å bruke tid på dette, men etter hvert vil man oppdage at man har fått et arbeidsbesparende redskap som kan brukes til mye, og ikke minst, som appellerer til dagens "digitale" elever.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar